lauantai 8. maaliskuuta 2008

Ihanat Naislaulajat vol. 2: Jenni Vartiainen



Jos ajattelisin esimerkiksi sellaista asiaa kuin uskottavuus, en varmaan olisi tullut ostaneeksi Jenni Vartiaisen levyä. Miten kukaan itseäänkunnioittava musiikkidiggari keksii hankkia Popstars-ohjelmasta sikinneen entisen Gimmel-tähden soololevyn? Yksinkertaisesti siten, että levy on vakuuttavan hyvä. Nyt samaa kertoo myös Emma-gaala, sillä:


Vuoden debyyttialbumi: Jenni Vartiainen - Ihmisten edessä

Vuoden biisi: Jenni Vartiainen - Ihmisten edessä (säv. ja san. Teemu Brunila)


Tahattomasti altistuin kuulemaan Jennin debyyttiä töissä erään kollegan ahkerasti soiteltua sitä. Uudelleen ja uudelleen ja kohta huomasin jo itsekin soittelevani levyä ja biisit jäivät soimaan päähäni. Yhtenä joulukuisena päivänä kaverin luona kyläillessä Ihmisten edessä soi radiossa ja minulle tuli hirveä hinku saada levy viimein omaksi. Ei muuta kuin levykaupan kautta kotiin! 21,70 € ja albumi oli minun. Kotona tätä piti kuunnella kuulokkeilla, vähän vältellä sitä, että poikaystävä näkisi. Miten tällainen oikein sopii imagooni ja hyvään musiikkimakuuni!


Koska en radiota juuri kuuntele, ensimmäinen minun korviini kantautunut Jenni Vartiaisen hitti oli levyn nimibiisi Ihmisten edessä. Mielestäni kuitenkin ensimmäinen radiosoittoon päässyt kappale Tunnoton on kaikessa herkkyydessään ja ihanissa banjoiluissaan vieläkin parempi kipale - nimeäisin sen ehkä parhaaksi koko levyltä. Lisäksi itseä säväyttää sanoitus, joka ei ole aivan mitään tavallista radiosoittoon: "Tahdoit niin uskoa / että olet mun ainoa / Mutta tunnoton oon / mulle käy kuka vaan / etkä pysty mua satuttamaan.." Ei mitään siirapinvaluttelua ihanasta, ikuisesta rakkaudesta!


Ihanaa, herkkää, eteeristä. Muita suosikkeja levyltä ovat Vedenalaista, Kerro miltä se tuntuu ja Massive attack -henkiseksi kehuttu Mandartania. Huonoa biisiä tältä levyltä on vaikea löytää, notta suosittelen!


On Popstarsistakin siis seurannut jotain hyvää: Jenni Vartiainen ja PMMP.


Kuva: www.jennivartiainen.fi

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Heiii. Uskaltauduin nyt vihdoin kommentoimaan tänne, vaikka oon käynyt kyllä aiemminkin täällä kurkkimassa. Tätä on mukava lukea ja saada vinkkejä hyvästä uudesta musiikista :)

Siis toi Jennin levy on muuten hyvä, mutta se Elämänperhonen vai mikä onkaan, on ihan kamala biisi :D En tykkää YHTÄÄN. Tulee lähinnä mieleen joku Aikakone tms. Ihmettelen, miten se on tuolle levylle päätynyt :O

Sari kirjoitti...

Kiva kuulla! Mulla on nyt, eh, ainakin kolme lukijaa ;D

Mäkään en tykkää siitä Elämänperhosesta! Tulee skipattua kyllä se biisi harvinaisen usein..